Browsing Tag

شعراء العامية المصرية

مسعود شومان يكتب : أنا القتيل اللى فارق عش الحبايب

الشاعر والناقد والباحث الكبير الدكتور مسعود شومان .. الرئيس السابق للهيئة العامة لقصور الثقافة . ورئيس تحرير مجلة الثقافة الجديدة .. شاعر من شعراء العامية الكبار .. صدر له مجموعة كبيرة من دواوين الشعر العامى .. وله باع طويل فى مجال النقد…

قطر الليل . شعر : محمو د وحيد

قطر الليل . شعر : محمو د وحيد يا قطر الليل وطالع تجرى فوق قلوب الناس غشيم الخطوة مش فاهم عديم النخوة والاحساس يا قطر جبان بتحصد فى الأمال وتهد كفيف القلب وكفك فاس على جبينك شتايل موت وبذرة شر ف كفوفك وصوت مكبوت وصفارتك نذير…

رباعيات ع الوجع : للشاعر محمد عبد القوى حسن

محمد عبد القوى حسن : الرباعيات تعتبر متنفس للشعراء يعبرون فيها عن مايمرون به من معاناة ومكابدات فى الحياة ولكل شاعر محطات حياتية بقابل من خلالها الوان من البشر ويتلم كثيرا ويقول المثل " يموت المعلم ولا يتعلم " ولهذا المثل حلقة كاملة من…

مساجلات شعرية بين نبيل مصيلحى ومحمد عبد القوى حسن

قصيدة بعنوان"محمد عبد القوى"كتبها الشاعر نبيل مصيلحى محمد عبد القوي يا وش الصبح الباسم جوايَّا يا المادد كفك بالخبر للناس يا الشجرة الطارحه باحساس قلبك عمران بالخير والنور متشكر لوجودك جنبي بالحب الدافي الصافي قنديل بتنور في…

اكتب لمصر: شعر / أحمد محمد عبد القوى حسن

اكتب لـمصر ******* اكتب لمصر اكتب لها اكتب لخيرها لحبها مصر الاساس  ودى كون كبير لكل الناس منبع عبير اكتب لمصر  اكتب لها اكتب لخيرها  لحبها اكتب عن الهرم العالى اكتب لابو الهول الغالى.. اكتب كمان لايام زمان عن ارض مصر…